Blog pro hotely Tipy, rady, triky pro hoteliéry z oblasti marketingu a provozu hotelu

Airbnb: 4 věci, které byste si měli ujasnit ohledně nového hráče na trhu

Previo
Přidal do Tipy pro vás, Zajímavosti z hotelnictví
7. Březen 2016

airbnb

Airbnb je portál primárně pro sdílení pokojů, domů a dalších ubytovacích zařízení mezi lidmi a vzhledem k masivní oblibě po celém světě se nyní jedná o třetí nejhodnotnější start-up na světě (velice zajímavá infografika o vzniku portálu v aj zde). Za poslední rok dosáhlo Airbnb na objednávky v hodnotě více než 2,2 miliardy dolarů a meziroční růst je tak v tomto směru dvojnásobný. Dle průzkumu Goldman Sachs dochází k razantní změně v přístupu cestujících poté, co tento druh ubytování vyzkouší. Až 40 % respondentů odpovědělo, že po zkušenosti s Airbnb nebo podobnou službou, by se již nevrátilo do klasického hotelu.

Vzniká pro hoteliéry nová výzva, s kterou se musí vypořádat. Jedinou výhodou může být, že Airbnb se neomezuje pouze na soukromníky, ale i majitelé větších ubytovacích zařízení mohou inzerovat na jeho portálu.

Pojďme se ale podívat blíže, proč se nejedná o klasické OTA:

1) Sice porovnáváme jablka a hrušky, jedná se však stále o ovoce.

Je určitě pravda, že zážitek z Airbnb a hotelu je určitě odlišný a nedají se proto tak úplně srovnávat, ale přemýšlení hoteliérů by tady nemělo skončit, ba naopak začít.

Airbnb není tak úplně pouze nová konkurence, jako spíš nové pojetí poskytování ubytování, což je vlastně pro hotely ještě více nebezpečné.

Podle průzkumu vyplývá, že někteří cestovatelé rozdělují cenu na dva komponenty: ubytování vs. služby. První myšlenka je vždy „Potřebuji pokoj s postelí“. A pokud nejsou potřeba žádné další služby, potom se tito cestovatelé dost pravděpodobně poohlédnou po ubytování na Airbnb, protože je více v limitech jejich rozpočtu.

Dá se tedy použít stará reklamní fráze „Lidé kupují jejich srdcem“. Hoteliéři, získejte to srdce kvalitními službami! To je právě to, co vás odlišuje a dělá speciálními.

Poskytovatelé ubytování nejsou zvyklí pracovat s lidmi, zaměstnanci, či problémy jako vy, a to vytváří prostor pro vás, ale musíte opravdu dorazit s kvalitou.

2)  Jasně, váš hotel má služby, ale jsou dostatečně významné k získaní srdcí?

Jedním z problémů informační doby je fakt, že hosté si mohou vygooglit opravdu cokoliv; často tak vědí o destinaci více než průměrný hotelový zaměstnanec. O tyto služby (concierge nebo oddělení vztahu s klienty) je minimální poptávka a to ze dvou důvodů – googlování je rychlejší a méně zaujaté.

Pro příklad: Uber dělá z lokálního transportu bezvýznamnost – host si může rychleji a levněji sehnat odvoz, než kdyby použil služeb recepce/poslíčka. Změny lze vidět také v hotelové službě donáška na pokoj – která se zdá velmi drahá (zejména pokud je zahrnut povinný poplatek za donášku na pokoj) pokud se porovná s donáškovou službou mimo hotel – a ta musí urazit mnohem delší vzdálenost.

Airbnb hosté mají nižší očekávání. Kromě opravdového popisu místa ubytování, stačí k jejich spokojenosti efektivní check-in/out a rychlá wifi.

Klasický koncept pohodlí je potřeba předefinovat. Některé předpoklady o tom, jaké pohodlí hosté očekávají jsou již zastaralé a byl by omyl si myslet, že byť jediná část naší společnosti se nevyvíjí. Cestovatelé dnes mohou najít lepší, levnější a rychlejší alternativu kdekoliv. Jejich schopnosti a chytrost stále stoupá a vaše služby tedy postupně ztrácí původní hodnotu. Je tedy potřeba se na služby opravdu zaměřit, musí být relevantní dnešnímu, nebo ještě lépe, zítřejšímu zákazníkovi, ne tomu který k vám jezdil před 20 lety.

Jordan Heitzner, manažer marketingového plánování řetězce Marriott řekl: „Hotely se musí přizpůsobit sdílené ekonomice a posunout jejich zaměření z tradiční konzistentnosti na nabídku více druhů vybavení a zážitku.“

airbnb

3) Airbinb není pouze pro cestovatele na rekreaci, využívají ho také MICE, obchodní cestující, či při ubytování na delší dobu.

Tohle je jedno z největších podcenění, ke kterému dochází. Možná takhle portál začínal, ale v roce 2016 se už rozšířil do všech oblastí ubytování.

Věděli jste, že Airbnb má program přímo určený pro business cestující? Více zde.

Dále i lidé, kteří zvažují ubytování na delší dobu – například na pobyt více než 1 týden – již zvažují Airbnb jako alternativu.

Mnoho lidí stále říká, že to nejsou typičtí hoteloví hosté, avšak to přesně potvrzuje, jak Airbnb ničí ustálená pravidla. Je lepší přiznat, že trh klasických cestujících se stále více zmenšuje, protože část se již přesunula k novému druhu cestování.

Nedá se tedy říct, že by tito cestující do hotelu nejeli, místo toho je lepší označit Airbnb návštěvníky jako nový druh turistů, se kterými prostě hoteliéři musí počítat a přizpůsobit jim jejich nabídku, stejně tak jako je potřeba upravit nabídku cestujícím z Číny, nebo páru na svatební dovolené.

Na následujícím grafu je vidět stoupající trend Airbnb na Google a klesající poptávka po klasických řetězcích, či vyhledávání přímo Tripadvisor či booking.com. Zde je možná také dobré zmínit, že na Airbnb je již zaregistrováno přes 2 000 000 ubytovacích zařízení, operuje v 57 000 městech, které jsou v 192 zemích světa.

4) Investujte do obsahového marketingu, protože hotely se stávají stejně neznámé jako byty na Airbnb.

Jelikož se nabídka každého zalistovaného zařízení velmi liší, je zde k dispozici opravdu nepřeberné množství filtrů k nejlepšímu přizpůsobení výsledků hledání. Například: pokud chci bydlet na Praze 3, mít k dispozici pračku a večer si užít romantiku u krbu a ještě k tomu bych ocenil, že hostitel bude umět francouzsky, není problém si takové zařízení vyfiltrovat. Díky recenzím můžete celkem objektivně určit, zda popis a cena opravdu sedí vašim představám. Dokonce máte možnost se podívat na profil hostitele, zdali vám přijde sympatický.

OTA dělají pro hotely ideální službu v podobě zobrazení lokace, vybavení a ceny, ale je opravdu těžké dostat do podvědomí lidí určitou značku, nebo společnost, která ubytování nabízí. Je možné opět projít recenze, aby se dalo zjistit jaké služby opravdu nabízí. Stále to však není tak osobní, jako když vidíte profil reálné osoby a jejího domova, jako na Airbnb.

Nabízí se tedy nová výzva pro hotely – uživatel je často líný, nebo si myslí, že není vůbec žádný důvod navštívit váš web, kde by jste měli možnost vysvětlit svoje hlavní výhody. Hoteliéři by tedy měli zainvestovat do obsahu jejich webu, aby výsledek byl lepší, než profil ubytovatele na Airbnb.

Dále by měli pokračovat na sociálních médiích a propagovat své zařízení tak, aby dostali co nejvíce lidí přímo na svůj web, což klasičtí Airbnb ubytovatelé nemůžou. To jsou důvody, proč je stále více důležité vytvářet obsahový marketing.

Hlavní prioritou marketingu v posledním desetiletí byla distribuce. Nyní, kdy jsou distribuční kanály již plné, nedá se pouze spoléhat na ně k prodeji pokojů. Kvalitní obsahový marketingový plán by měl upřednostňovat USP.

Představme si příklad Coca-Coly. Ta distribuuje přes klasické obchody, to znamená, že ji můžete najít kdekoliv na světě. Společnost vytvořila u spotřebitelů potřebu výrobek zakoupit již předtím, než vlastně v obchodě jste. To je přesně na co by se měl hotelový marketing zaměřit, aby si hotel či řetězec hotelů lidé vyhledali sami.

Řešení ?!

Co tedy mohu udělat pro to, abych nezaspal dobu a příležitost? V podstatě existují 3 řešení:

1. Pokusím se svým klientům přinést služby opravdu takové, které Airbnb nedokáže. Využiji správně obsahový marketing a dokážu přesvědčit dostatek hostů, že právě moje ubytovací zařízení je to pravé a že se jim určitě vyplatí přijet ke mně. Nejlépe přes svůj web a  rezervační formulář, kde nemusím platit velké provize ubytovacím portálům.

2. Není lepší se místo boje připojit k vítězné straně ? I když stále v nabídce převažují apartmány, i klasické hotely mohou nabízet na Airbnb, neexistuje zde omezení a s jeho rostoucí návštěvností začíná být opravdovou příležitostí pro každého. Nejjednodušší cesta je channel manager, který dokáže automaticky přenášet ceny a obsazenost na portál a stahovat z něj rezervace. Tudíž pro hoteliéra nepřibývá žádná práce navíc a mohou začít těžit ze zájmu, který portál právě zažívá.

3. Nechat si poradit od odborníků. Úspěšný marketing není jednoduchý, existuje však mnoho možností spolupráce se specialisty jako jsou v Marketing+.

Líbil se Vám článek? Nezapomeňte ho sdílet s ostatními!

Přidejte svůj komentář