Blog pro hotely Tipy, rady, triky pro hoteliéry z oblasti marketingu a provozu hotelu

Slevové portály včera, dnes a zítra

Previo
Přidal do Uncategorized
12. Květen 2017

První slevový portál nebo také server hromadného nakupování – WOOt vznikl již v roce 2004 v USA. Jeho slogan zněl: “One Day, One Deal” a jeho počáteční nabídka spočívala v propagaci jednoho zlevněného produktu denně, dokud se nevyprodal a nebo dokud nebyl o půlnoci nahrazen produktem dalším. V České republice se první projekty podobného rázu objevily až v roce 2009 – jmenujme např. BigBrands.cz a FashionDays.cz. O rok později byl spuštěn dodnes největší slevový portál Slevomat, který se nyní – v roce 2017, snaží prosadit i s menšími slevami. Sice neustále usiluje o nejlepší pozici na trhu (často i exkluzivitu), ale už to nejsou slevy ve výši padesáti až osmdesáti procent, ale jen třiceti procentní slevy.

Včera

Slevové portály vznikly v České republice v době krize, kdy každý hoteliér uvítal více hostů a větší propagaci. Jenže už si neuvědomil, že s poskytnutím vysoké slevy a provize takřka nic nevydělá. Když jsem začínala v marketingu, slevové portály byly v rozkvětu. Jenže ať jsem tenkrát počítala, jak jsem počítala, nikdy mi nabídka mého klienta nevyšla v hezkých černých číslech. Samozřejmě prezentování na určitých slevových portálech má i své výhody. Jako jednorázové oslovení statisíců potenciálních zákazníků, které si většina menších a středních hotelů vůbec nemůže dovolit. Ale je to opravdu investice, bez které byste se neobešli? Troufám si říct, že v roce 2011 se spousta zařízení bez slevových portálů neobešla, zatímco dnes už to bez nich zvládne.

Dnes

Nejlepší léta slevových portálů jsou zcela jistě za námi. To můžeme vidět i na některých hráčích na trhu, kteří z něj (ne)dobrovolně odešli. Navíc ti, kteří zůstali, mění strategii. Je to ze dvou základních, velice prostých důvodů: slevové portály si našly klientelu, která již příliš neroste, spíše stagnuje až mírně klesá. A dále ubytovací zařízení více a lépe investují do vlastního marketingu. Otázkou je proč vlna zájmu o slevové akce klesá? Hosté si kupodivu pamatují na “původní cenu před slevou“ a očekávají skvělou kvalitu ubytování a služeb, kterou jim nabídky se slevou nezaručí. Rovněž většina hoteliérů staví slevové nabídky tak, že je sleva uměle vytvořena a poskytnuté služby odpovídají spíše ceně po slevě než ceně před slevou. Klienti slevových serverů se rovněž ve většině případů nechovají stejně jako běžní hosté, kteří si zaplatili plnou cenu. V nejednom případě se stane, že jim mohou hosté přicházející přes slevové akce tak nějak znepříjemnit  pobyt. Právě proto pak dochází k negativnímu hodnocení, které je pro další zákazníky klíčovou záležitostí a zájem o slevové nabídky tak už neroste. V neposlední řadě průměrný český host už nejde jen po ceně, ale chce skloubit právě cenu a kvalitu. Často se střetávám i s tím, že klient preferuje kvalitu a cena ho vlastně nezajímá. Chce si pobyt prostě užít.

Má váš hotel svého odborníka?

Ubytovací zařízení konečně začala vnímat sama sebe jako silné hráče na poli marketingu a investovat do toho nejdůležitějšího – do propagace vlastního ubytovacího zařízení. Hotelový marketing není vůbec jednoduchá záležitost. V posledních dvou letech se často setkávám s tím, že si hoteliéři najímají specializované agentury a externí odborníky na internetový marketing. Těch již začíná být nedostatek. Připravit tu správnou nabídku pro dané ubytovací zařízení, udělat efektivní PPC (pay per click) reklamy na míru, remarketing, facebook marketing a mnoho dalšího si vyžaduje totiž odborníka. Za úspěšností (alespoň doposud), dobrou pozicí na trhu a ve vyhledávačích, slevových portálů, ale i třeba rezervačního portálu typu Booking.com stojí právě týmy odborníků. 

Zítra

Dle mého osobního názoru jsou jenom tři možnosti, jak slevové portály na českém trhu přežijí. První varianta je, že portály naprosto změní svou strategii. A sice nebudou poskytovat pouze slevové akce a rozšíří nabídku o co nejvíce ubytovacích zařízení. Ovšem v tomto případě budou mít problém se svou pověstí slevového serveru. Těžko si získají jinou klientelu než tu, kterou už mají (zvyklou na vysoké slevy), tak i nové partnery (ubytovatele), kteří nechtějí spojovat svá zařízení se slevovým serverem. Druhou variantou je, že tyto portály stabilizují svou činnost, zefektivní náklady (tzn. trochu klesnou v objemu rezervací) a budou vyčkávat na další období krize. Poslední varianta pro slevové portály je nejméně příznivá – a sice některé další zcela zaniknou. Které myslíte, že to budou?

Líbil se Vám článek? Nezapomeňte ho sdílet s ostatními!

Přidejte svůj komentář