Jak ven z téhle korona-šlamastyky?
Situace v cestovním ruchu se za posledních několik dnů velice výrazně proměnila. Nastřádané zisky a rezervy z posledních let podnikání teď mohou během pár týdnů zmizet a to ne kvůli manažerským chybám, ale kvůli pandemii, kterou by před pár měsíci předpovídal jen málokdo.
Zkuste se nyní zamyslet v delším časovém horizontu. Chcete i příští rok provozovat svůj hotel nebo penzion? Věříme, že ano! Pojďme se podívat, co můžete udělat v praxi pro to, aby tenhle COVID-19 nepoložil vaše podnikání.
Odpovídáme na vaše nejčastější dotazy, za pomocí informací od AHR, MPSV, vlády i dle našeho vlastního názoru a zkušenosti jiných ubytovatelů.
Mám hotel zavřít nebo nechat otevřeno?
Nejčastější dotazy se týkají plošného zákazu poskytování ubytovacích služeb v ČR, který byl vyhlášen od 16. března 2020 (viz ZDE) a prodloužen aktuálně do 1. dubna 2020 (viz. ZDE). Jak zdůrazňuje ve svém stanovisku AHR, ubytovací zařízení nemusí být kompletně uzavřená, ale nesmějí na uvedený termín přijímat jakékoliv nové rezervace.
Hosté, kteří jsou již ubytování mohou (za předpokladu, že samotné ubytovací zařízení nepřeruší činnost) ve svém pobytu pokračovat (zdroj AHR).
Podobně je také možné ubytovat hosty s již předplacenou rezervací a dále také hosty, kteří se ubytovávají pravidelně v souvislosti s výkonem povolání.
Zahraničním hostům, kteří u Vás takříkajíc uvízli (např. kvůli zrušeným letům atp.), je možné pobyt prodloužit na dobu, kterou potřebují k vycestování z ČR (zdroj AHR).
Na všechny ubytované hosty se pak samozřejmě vztahují veškeré další povinnosti vyplývající z krizových opatření vlády ČR (zákaz vycházení, shromažďování, uzavření sportovišť, wellness atp.).
Zavřít tedy nemusíte a možná ani nemůžete (kvůli “uvíznutým” cizincům).
Pro aktuální informace doporučujeme sledovat web Asociace hotelů a restaurací ČR a případně také nové informace a diskuze na FB profilu.
Mám od hostů vymáhat storno poplatky?
Výše uvedená otázka nyní vrtá hlavou nejednoho z Vás. Pravděpodobně jste již od Booking.com (a případně i dalších portálů) obdrželi email, že jakékoliv platby předem by měly být hostům v souvislosti se současnou situací hostům vráceny.
“Od našich partnerů očekáváme, že vrátí zákazníkům jakékoliv platby uhrazené předem a odpustí jim jakékoliv výlohy spojené se zrušením rezervace (poplatky, náklady a/nebo jiné částky) v případech, kdy požadují storno rezervace v důsledku výjimečného stavu. Booking.com si v těchto případech nebude účtovat provizi (viz B.com)”
V současné chvíli Vám můžeme těžko poradit, která cesta je tou nejlepší. Peníze za předplacené rezervace vrátit (včetně NRR) nebo trvat na obchodních podmínkách? Ke zmírnění storno podmínek přistoupil např. jeden z našich klientů – řetězec PGH.
Všeobecný předpoklad v cestovním ruchu je takový, že dříve nebo později se vše vrátí do normálního provozu. Hosté, kteří k Vám chtěli přijet nejspíše už nikdy nepřijedou, pokud jim teď naúčtujete storno poplatek. Ani oni nemohou za to, že přijet se dle všech informací jevilo jako velmi nerozumné a teď dokonce již zakázané.
V úvahu podle většiny zdrojů připadá např. vrácení části zaplacených peněz s tím, že zbývající část bude hostům započtena při jejich budoucím pobytu nebo přebookování rezervace na pozdější termín (či prozatím bez konkrétního data). Úpravu termínu je možné doprovodit i voucherem na další aktivity – hosté si budou více pamatovat jakým způsobem probíhalo jejich storno / změna, než kolik rezervace vlastně stála.
CzechTourism se v této těžké situaci také snaží pomoci a na svých online kanálech nabádá zahraniční cestovatele, aby své rezervace kompletně nerušili ale raději se dohodli na jejich přesunu na alternativní termín.
Při nastavení Vaší “storno politiky” nezapomínejte ani na to, že hosté ale i Vaši smluvní firemní partneři se k Vám jednoho dne opět začnou vracet.
Mám propustit zaměstnance?
Jak těžké pro Vás bylo je získat a zaškolit? Nemyslete jen na nejbližší 3 měsíce. U HPP je navíc výpovědní lhůta + odstupné ekonomicky dost drahé. Naštěstí už se rýsuje pomoc od státu. Program Antivirus, který lze sledovat na stránkách MPSV, už vám nabízí možnost poslat zaměstnance domů, dávat jim 100% mzdy a získat 80% od státu zpět. MPSV k tomu vydalo toto své „Pracovněprávní desatero boje s koronavirem“ a tuto přehlednou infografiku.
Máte-li zaměstnance v karanténě, musíte mu/jí zaplatit 60% redukovaného průměrného výdělku (pokud nepřekračuje jejich mzda 200 Kč / hod nemusíte nic redukovat :), viz výpočet náhradní mzdy zde), ale celou částku dostanete od státu zpátky. Doplňující informace naleznete zde.
Příspěvky bude poskytovat Úřad práce ČR a žádat za březen musíte na začátku dubna. Více informací zde.
Může váš zaměstnanec čerpat OČR (ošetřování člena rodiny), tedy má dítě do 13 let a není ani jeden rodič na mateřské/rodičovské a nečerpá ten druhý OČR? Je to také cesta. Zaměstnanec dostane 60% platu (z toho těžko dlouhodobě vyžije), ale vás to nestojí ani korunu, platí to ČSSZ. Žádost podává zaměstnanec přes tento formulář a vy vše pak pošlete datovkou na ČSSZ.
Více informací k Ošetřovnému pak případně na webu ČSSZ.
Vyberte si z výše uvedených možností a berte propouštění až jako poslední možnost.
A jak jsme na tom my v Previu?
Všichni členové našeho týmu se v tomto týdnu přesunuli z pražské kanceláře na home office. Částečně jsme zkrátili dostupnost naší zákaznické podpory, ale jinak k žádným změnám nedošlo. Přestože i nás citelně zasáhne výpadek příjmů (z provizí z R+, hotel.cz, atd.) a zjišťujeme, zda budeme moci využít programu Antivirus (kategorie E), tak nepropouštíme a udržujeme si pozitivní mysl 🙂
Ba naopak, snažíme se pokračovat na plný plyn ve vývoji Previa a rádi Vám vše osobně ukážeme, jakmile to bude bezpečné a možné na dalším “kafíčku”. Když to nebude v dubnu, tak třeba v září, ale přijde a my budeme s Vámi a budeme Vám dále pomáhat, aby dovolené v Česku byly lepší a příjemnější.
Do té doby Vás budeme alespoň elektronicky informovat o všech novinkách, které doufejme již brzy využijete na 100%!
Zároveň Vás v nejbližších dnech budeme na našem FB (a postupně také zde na blogu) zásobovat doporučeními a radami jak se připravit na dobu, kdy se situace začne obracet a cestovní ruch se opět vrátí do starých kolejí.
P.S. doporučujeme ještě zajímavý článek o cenové politice v průběhu a po odeznění koronaviru, který naleznete zde.