Blog pro hotely Tipy, rady, triky pro hoteliéry z oblasti marketingu a provozu hotelu

Nenechte se napálit podvodnými rezervacemi!

Previo
Přidal do Tipy pro vás
17. Duben 2019

Pojďme se podívat na problém, který čas od času trápí každého hoteliéra. Téměř každý člověk dnes vlastní nejméně jednu platební kartu a většina poskytovatelů ubytování disponuje platebním terminálem, přes který lze platby na místě přijímat, ale také peněžní prostředky bez přítomnosti karty blokovat a strhávat.

Obezřetnost při operacích bez přítomnosti karty je na místě. Podvodníci Vás tímto způsobem mohou rychle připravit o poměrně velké sumy peněz.

Představme si nejčastější podvody, se kterými se můžete setkat.


Storno rezervace a žádost o vrácení peněz na jiný účet

Podvodníci obvykle objednají větší skupinovou rezervaci. Při rezervaci host uvede číslo kreditní karty. Ze strany hotelu je následně přes terminál stržena (resp. občas samotný host urguje co nejrychlejší stržení peněžních prostředků – už v tuto chvíli byste měli zpozornět) cena rezervace. Peníze jsou připsány na účet hotelu, host je informován o úspěšně provedené transakci a vše vypadá v pořádku.

Další průběh už je vždy totožný. Host reaguje emailem, že bohužel musí domluvenou rezervaci stornovat z důvodu nehody, neschválené dovolené, úmrtí příbuzných atp. Ve zprávě pak následuje informace, že dotyčný byl v nedávné době okraden nebo ztratil veškeré doklady včetně platební karty.

Z tohoto důvodu Vás žádá o vrácení peněžních prostředků na jiný bankovní účet (nebo např. prostřednictvím služeb Western Union). Co bude následovat pokud peníze opravdu vrátíte?

Během několika dnů se Vám ozve banka ohledně neoprávněného stržení peněz z platební karty. Karta, kterou jste použili totiž byla majiteli odcizena a zneužita. Na základě reklamace transakce Vám bude celá částka stržena z účtu, resp. vrácena právoplatnému majiteli.

Vaše ztráta se v tuto chvíli zdvojnásobila. Částku rezervace si od Vás jednou strhne banka a zároveň jste vědomě zaslali totožnou sumu na účet podvodníka, který si peníze pravděpodobně již převedl na jiný účet a Vy máte tím pádem smůlu.


Provize pro zprostředkovatele cesty

Druhá varianta funguje na podobném principu. Opět zde máme větší skupinovou rezervaci. Osoba, která vystupuje jako zprostředkovatel rezervace pro konkrétního hosta si s Vámi potvrdí cenu a informuje Vás o provizi, kterou má s hostem odsouhlasenou za zprostředkování/zařízení rezervace.

Podvodníci se s Vámi dohodnou na provedení platby (opět pomocí odcizené kreditní karty) s tím, že Vy jako ubytovatel jim máte poté na účet zaslat částku zmiňované provize. Provize může být také označena jako poplatek za průvodce, zapůjčení auta nebo podobné náklady zprostředkovatele.

Pak už se vracíme zpátky do prvního příkladu. Banka Vás bude kontaktovat ohledně reklamované transakce, přijatá cena rezervace Vám bude opět odebrána z účtu a „provize“, kterou jste poslali domnělému zprostředkovateli bude nenávratně ztracená.


Použití kradené karty u rezervace přes OTAs

U rezervací z OTAs (Booking, Expedia, HRS, atd.), kdy klientovi strháváte peníze za pomoci poskytnutých údajů o kreditní kartě, si vždy samotnou kartu fyzicky vyžádejte při příjezdu hosta. Je dobré si kartu prohlédnout a jméno porovnat se jménem na dokladu. Pokud klient kartu u sebe nemá, nemůžete si být 100% jistí, zda se nejedná o zneužité číslo karty.

Pokud se klient nemůže při příjezdu kartou prokázat (karta je rodinného příslušníka, má ji kolega, či leží doma v šuplíku), je vhodné mu částku odeslat zpět na číslo nepřítomné karty a pobyt si nechat zaplatit na místě jinou platební kartou/hotově.

Informaci o kontrole karty můžete klidně zahrnout do všeobecných obchodních podmínek.


Jak podvodům předejít?

  • Přečtěte si všeobecné podmínky akceptace platebních karet od Vaší banky.
  • Pokud vracíte peníze, vždy je zasílejte pouze na účet, ze kterého jste je obdrželi.
  • Místo strhávání peněžních prostředků přes terminál raději používejte online platební bránu.
  • Sledujte databázi hotelových podvodníku na webu www.cestovni-ruch.cz.
  • Nikdy nepřijímejte čísla karet emailem nebo po telefonu.
  • Při příjezdu hosta si vždy vyžádejte kartu, která byla použita u rezervace, ke kontrole.
  • Používejte selský rozum. Pokud se vám na objednávce něco nezdá, vyžádejte si od hosta doplňující informace nebo rezervaci odmítněte.

Líbil se Vám článek? Nezapomeňte ho sdílet s ostatními!