Přenos recenzí do strukturovaných dat pro Google vyhledávání
Tento článek vznikl v reakci na dotaz z naší facebookové stránky. Otázka zněla, zda se dá hodnocení z recenzí z Previa nějakým způsobem přenést do strukturovaných dat, které Google zobrazuje u výsledků vyhledávání. Tato problematika je trochu složitější, proto jsme se rozhodli rozepsat zde na blogu několik možností, jak by se podle našeho názoru dala tato věc (alespoň částečně) vyřešit.
Z našeho pohledu existují celkem 3 možnosti jak hodnocení zobrazovat:
1) PPC kampaně – tedy pay per click reklama, kdy klient platí pouze za „klik“ potenciálního zákazníka a ne přímo za poskytnutí prostoru pro Vaší reklamu. Reklamu víceméně rozšíříte o hodnocení z recenzí, přes reklamní systém Google Adwords. Ten sice v ČR už nějakou dobu funguje, ale dle našich informací v naší kotlině zatím není možné rozšířit reklamu o hodnocení. Doufejme, že tato možnost bude v dohledné době pro ČR zprovozněna.
2) Organické vyhledávání – Google poskytuje zdarma jednoduchý nástroj pro ověření struktury kódu Vaší www stránky, pomocí kterého můžete zjistit nastavení Vaší webové prezentace.
Pokud máte všechny parametry (hReview-aggregate ) nastaveny správně a recenze vložené do HTML kódu Vašeho webu, můžete vesele začít přenášet Vaše recenze do vyhledávání Googlu.
Správnost nastavení si můžete zkontrolovat podle následujícího příkladu.
3) Google Local v rámci Google My Business (Google Moje Firma) – poslední možnost je trochu komplikovanější a bohužel plně nezávisí jen na nás. Previo v současné době není schopné přenášet recenze z webu na Google.
Hotel.cz má sice zařízený datový XML export, který společnosti Google poskytují, ale problém vzniká spíše na straně samotného Googlu a to ohledně umístění jednotlivých recenzí. Resp. můžeme sice recenze tímto způsobem Googlu poskytnout, ale už jen a pouze Google rozhoduje, které recenze budou publikovány. Tím pádem jsou samozřejmě nejvíce preferovány recenze přímo ze systému Googlu, nebo případně hodnocení od dalších silných hráčů na trhu jako je třeba Booking.com.
Situace je taková, že občas se tedy vyplatí Vaše spokojené hosty požádat, aby za Vás „ztratili“ pár slov v hodnocení přímo na Googlu.
Když bychom si vše shrnuli, nejlepší je všechny uvedené možnosti kombinovat. Tzn. ověřit si přes uvedený odkaz, zda je Vaše webová prezentace správně nastavená, čas od času hosty požádat o ohodnocení Vašeho ubytovacího zařízení na Googlu a dále doufat, že ČR v blízké době dožene „vyspělý západní svět“ a v Google Adwords bude i u nás umožněno přiložit Vaše recenze do PPC kampaní.
Prozatím ale opravdu není možné 100% zaručit, že se Vaše recenze u výsledků vyhledávání opravdu zobrazí. Jak už bylo řečeno hlavním arbitrem je v tomto případe všemocný Google.
V této problematice samozřejmě nejsme neomylní, takže pokud máte nějaký jiný zajímavý poznatek nebo vlastní zkušenost s tímto tématem, určitě se o ní podělte zde v komentářích nebo na našem facebookovém profilu.