Blog pro hotely Tipy, rady, triky pro hoteliéry z oblasti marketingu a provozu hotelu

Rychlý průvodce Revenue Management ukazateli (RevPAR, ADR) pro ubytovatele

Previo
Přidal do Tipy pro vás
6. Říjen 2015

V Revenue Managementu se hoteliér snaží dosáhnout co největšího zisku pomocí správně určených cen, kdy se musí přihlížet k mnoha okolnostem, které ovlivňují rozhodnutí o koupi. V tomto článku jsou vysvětleny dva ukazatele, které pomáhají hoteliér při rozhodování.

RevPAR

„Tržba za disponibilní pokoj“ (RevPAR – Revenue per available room) je jedním z nejdůležitějších ukazatelů používaných k měření úspěchu vašeho ubytovacího zařízení.

Bez jeho sledování je velmi obtížné určit, zda a jak kvalitně podnikáte a jak se zlepšit.

Vzorec pro výpočet vaší RevPAR je následující:

RevPAR = Tržby za ubytování (za určité období) / počet disponibilních pokojů na prodej (za stejné období).

Příklad:
Hotel má 20 pokojů. 6. 10. pokoj prodával za 1000,- a měl obsazených pokojů 15.
RevPAR= 15000/ 20= 750. Tudíž na jeden pokoj hotel vydělal 750,-.
7. 10. byl svátek, hotel tedy prodával za 1500. Hostů bohužel přijelo méně a obsadili pouze 10 pokojů.
RevPAR= 15000/ 20= 750.
Zde je vidět zajímavý výsledek, i když přijelo méně hostů, protože jsme zvedli ceny, stále jsme na jeden pokoj vydělali úplně stejně.

Uživatelé Previa PRO mají k dispozici grafy s RevPAR pod záložkou Reporty -> Manažerské reporty -> RevPAR/ADR.

RevPAR se počítá za určité časové období (den, měsíc, nebo rok), a porovnává se stejným obdobím v minulosti (například RevPAR za pátek nebo vánoční svátky).

Je těžké říct, co je to „úspěšný“ RevPAR. Opravdu záleží na trhu, poptávce, počasí a dalších faktorech. Co se týče hotelnictví, dá se použít ukazatel RGI (Revenue Generated Index) – Výpočet – Hotel RevPAR / market RevPAR. Porovnává se tedy RevPAR s celým odvětvím.

Jaké jsou některé běžné RevPAR chyby, kterým se vyvarovat?

1. Příliš velké spoléhání se na OTA.

Pracujte s alokací pokojů pro on line cestovní kanceláře (OTA).

Často lákají cestující svými slevami, a zatímco to zvýší vaší obsazenost v krátkodobém horizontu, přijdete o peníze v dlouhodobém horizontu, protože jelikož tržby na jeden pokoj se sníží o vyplacenou provizi.

Naučit se, jak nalézt rovnováhu mezi přímými rezervacemi a rezervacemi ze třetích stran je složité, avšak nezbytné.

2. Prodej pokojů pod cenou

Nepokoušejte se nabízet pokoje výrazně levněji ve snaze přilákat více hostů. Místo toho zvyšte vnímanou hodnotu vašeho pokoje přidáním něčeho navíc. Malý dárek, služba navíc, nebo více kreativní ubytovatelé mohou sjednat setkání s šéfkuchařem, či ochutnávku speciálních vín.

Možná zjistíte, že navýšením ceny a ubytováním méně hostů, budete mít reálně vyšší příjmy (a lepší služby pro své hosty). Dále také hosté pravděpodobně přijedou znovu, protože jste jim poskytly opravdu kvalitní ubytování.

3. Příliš vysoké náklady

Zkuste snížit množství nákladů a to zejména pokud jde o elektřinu. Existuje několik způsobů, jak snížit svou uhlíkovou stopu a ušetřit peníze ve stejnou dobu – to vše, aniž by byl ohrožen zážitek hosta.

Jak můžete zvýšit vaše RevPAR

1. Využijte restrikcí na délku pobytu

Minimální délka pobytu – může být použita zejména v případě, kdy po období vysoké poptávky následuje období nízké poptávky. Souhlaste s delšími pobyty a odmítněte pobyty kratší. To vám pomůže zvýšit obsazenosti během slabšího období, které následuje (tak, že rezervace z exponovaných termínů přejdou i do méně náročného období)

Pamatujte si, že při nastavení musíte být opatrní. Pokud není dostatečná poptávka, nebo pokud jsou tyto taktiky špatně provedeny, mohlo by to mít negativní vliv na váš celkový příjem.

2. Zvažte rozšíření atributů u jednotlivých pokojů

Své příjmy můžete zvýšit tím, že přidáte nové úrovně typů pokojů. Vynikající výhled, balkón, velká vana, tichý pokoj, krásná sousedka, či pozlacený záchod. Zkuste využít i menších rozdílností ke zvýšení svého profitu.

3. Vylepšete svou nabídku

Zvýšení ceny pokojů tím, že hostům nabídnete exkluzivní nabídku, která zvýší vnímanou hodnotu pokojů. Například: bezplatná kyvadlová doprava z letiště, bezplatné zapůjčení kočárku, snídaně zdarma, nebo vstupenka do zoo. Opět se vyplatí být kreativní.

ADR – (Average Daily Rate)

ADR je jedním z běžně používaných finančních ukazatelů v hotelovém průmyslu pro měření, jak dobře funguje hotel ve srovnání se svými konkurenty, a v porovnání s historií (meziročně). V hotelovém průmyslu je pro ADR běžné, že se postupně meziročně zvyšuje a přináší se více příjmů. Pokoje poskytnuté zdarma (complimentary rooms a house use) jsou z počtu pokojů vyloučeny, protože se k nim nevztahuje tržba. Nicméně ADR sám o sobě nestačí k měření výkonnosti hotelu.

Ideální je kombinace ADR, obsazení a RevPAR, aby se dal vytvořit správný úsudek o efektivitě hotelu.

Výpočet – Celkové tržby za ubytován / počet pokojů, na které se vztahují

Pozn: Volně přeloženo z: http://www.littlehotelier.com/blog/a-quick-guide-to-revpar-for-small-accommodation-providers/

Líbil se Vám článek? Nezapomeňte ho sdílet s ostatními!

Zobrazit podobné články

Přidejte svůj komentář