Blog pro hoteliéry Novinky, rady, tipy z oblasti hotelnictví

Pusťte zelenou k sobě do hotelu

Jedete na zelené vlně nebo se ekologické iniciativy vašeho ubytování netýkají? Ochrana životního prostředí hraje stále důležitější roli ve všech odvětvích, ubytovací služby nevyjímaje. A co je důležité pro hoteliéry, k přírodě přívětivé produkty a služby preferují stále více i samotní zákazníci. Proto není od věci, pokud tak již neděláte, spustit nějaký ten zelený projekt i u vás. Ocení to hosté, pravděpodobně váš rozpočet a určitě i příroda. 22. dubna byl den Země, tak jí to můžete dát jako dárek k svátku.

Eko Hotel

Eko hotel, green hotel nebo zelený hotel?

Ve světe existuje mnoho hotelů, které se pyšní přívlastkem „green“. Může se jednat o hotely, které si samy o sobě osvojily ekologickou filozofii a v rámci vlastní iniciativy a možností upravily svoje vnitřní procesy a provoz. Dále jsou zde certifikované zelené hotely. Na evropské úrovni funguje certifikát EU Ecolabel a na české úrovni jeho obdoba Ekologicky šetrná služba. Pro získání certifikátu musí hotel splnit určitá kritéria. Certifikace je ale obvykle spojena s jednorázovými a ročními poplatky.

Pokud si pohráváte s podobnou myšlenkou, je čistě na vás, zda zvolíte certifikovanou cestu nebo se pouze vlastním přičiněním budete snažit snížit ekologickou stopu svého hotelu. Vaši zákazníci mohou slyšet na to, že váš hotel je držitelem konkrétního eko certifikátu. Stejně tak ale dokážete šikovným marketingem dosáhnout u hostů podobného dojmu i s necertifikovaným ekologickým provozem. Peníze ušetřené za certifikaci můžete navíc investovat do dalšího zlepšení v této nebo jiné oblasti. A ve výsledku je jedno jestli své ubytování nazýváte eko hotel, zelený penzion nebo green apartmány. Hlavně že tím pomůžete přírodě.

Jak vybudovat eko hotel?

Ať už se rozhodnete jakkoliv, můžete se určitě inspirovat certifikačními kritérii. Základní dělení kritérií rozhodujících pro získání certifikace Ekologicky šetrná služba je následující:

  • Optimalizovaný environmentální management (školení personálu, informace pro hosty, sledování spotřeby, …)
  • Snížení spotřeby vody
  • Snížení spotřeby energie a emisí CO2
  • Snížení používání chemikálií a pesticidů
  • Omezení plýtvání potravinami
  • Snížení emisí z dopravy
  • Snížení produkce odpadu a optimalizované nakládání s odpady

Pokud taková opatření souzní s vaším smýšlením, zkuste se podívat na podrobnější detaily a zamyslete se, jestli by se i u vás nedalo něco z toho aplikovat.


Není to jen o vás

Hotel samozřejmě může být sebevíc eko-bio-friendly, ale stále budete mít hosty, kteří se „prostě jen přijeli ubytovat“. I tuto skupinu ale můžete nenápadnými cestami směrovat ke svým ekologickým cílům. Začít můžete například viditelným označením míst pro třídění odpadu, osvětlením některých prostor na fotobuňky  nebo využít…

…Green Option. Jde o to motivovat hosta k tomu, aby souhlasil s tím, že není potřeba provádět denní úklid každý den. A při delším pobytu to opravdu není potřeba. Motivovat hosty můžete například formou volného drinku v hotelové restauraci, ziskem věrnostních bodů, slevou na další poskytované služby nebo prostě jen hrát na jejich ekologické cítění. Projevit souhlas s green choice mohou například speciální visačkou na dveřích nebo v rámci aplikace. Tuto možnost nabízí například naše aplikace pro hosty Alfred. Za každých 10 zrušených úklidů v Alfredovi navíc Previo vysadí jeden strom, což je další plus pro přírodu.

A co z toho budete mít vy? Kromě dobrého pocitu také méně unavené pokojské a finanční úsporu. Počítejte s námi.  Ze statistik vyplývá, že v průměru hosté při třídenním pobytu odmítnou jeden průběžný úklid. Za měsíc to orientačně vychází na 10 úklidů / pokoj. Vynásobte si to svým počtem pokojů a průměrným nebo alespoň orientačním nákladem na jeden úklidu. Máte? Výslednou hodnotu si nyní ještě vynásobte obsazeností. Dle našeho zjištění je průměrná cena úklidu jednoho pokoje asi 40 Kč. To je tedy 10 úklidů na pokoj * např. 30 pokojů * cena úklidu 40 Kč * obsazenost 0,7 (70 %) = 8 400 Kč. Hotel či penzion se 30 pokoji tak kromě pomoci přírodě ušetří měsíčně jednoduše 8400 Kč. A my za to v Previu vysadíme 30 stromů.

Think Green

Snižování ekologické stopy je zkrátka současný trend. Booking.com proto také zavedl označení udržitelné ubytování.  Ve své zprávě o udržitelném cestování z roku 2022 pak ukazuje důležitost udržitelného přístupu. Podle zprávy:

  • 71 % hostů vyjádřilo přání cestovat v nadcházejících 12 měsících udržitelněji.
  • 70 % světových cestovatelů tvrdí, že by si s větší pravděpodobností vybrali udržitelné ubytování bez ohledu na to, že pro ně udržitelnost není hlavním kritériem.
  • 78 % cestovatelů z celého světa má v úmyslu v nadcházejícím roce alespoň jednou využít udržitelné ubytování.

Co tedy proto můžete snadno udělat? Prakticky standardem je dnes už snižování spotřeby energie a vody, investice do obnovitelných zdrojů, eco-friendly čistící prostředky, místní suroviny, některé hotely však jdou i o krok dále. Dá se využít rekuperace teplé vody, instalovat batarie a sprchy se sníženým průtokem, nabídnout půjčování kol pro hosty zdarma, nebo vybavit pokoje termostaty, jejichž prostřednictvím lze automaticky řídit vytápění na dálku podle obsazenosti přímo z hotelového systému. Systém sám začne topit, aby v pokoji bylo teplo, až host přijede a po jeho odjezdu zase začne jen temperovat. I s tím vám Previo umí pomoct. V době velkých výkyvů cen energií to navíc může přinést velmi zajímavé úspory.

Zkuste se tedy zamyslet, jestli by špetka ekologie neprospěla i vašemu hotelu. Každodenní provoz nemusí projít drastickou proměnou. Je čistě na vás, zda zavedete pouze některá úsporná opatření nebo krok po kroku svůj hotel zcela přeměníte. Část hostů jistě ocení vaši snahu a budou se k vám vracet. A navíc je to také vítaná příležitost získat pravidelnou business klientelu, která ctí zásady Corporate Social Responsibility a plní své ekologické cíle.

Líbil se Vám článek? Nezapomeňte ho sdílet s ostatními!