PMS, IBE nebo radši CHM? Netápejte v základní hotelové terminologii!
Cítíte se ztracení a nejistí, když někde zahlédnete výraz channel manager nebo nedej bože třeba zkratku IBE? Zjistili jsme, že část hoteliérů (a to nejenom mezi našimi klienty) si stále není jistá v kramflecích ohledně základní terminologie hotelového softwaru a dalších produktů, které třeba i sami využívají.
Máme pro Vás mini-slovníček několika základních pojmů/zkratek, které by měl každý, kdo už pracuje s nějakým hotelovým systémem znát.
PMS (Property Management System)
V češtině bychom řekli „recepční nebo hotelový systém“. Ve zkratce je to nástroj, přes který recepce spravuje veškerá data o rezervacích, hostech, dokladech atp.
PMS je obvykle možné propojit na další software třetí strany (účetní, restaurační, atp.) nebo na další nástroje, které jsou popsány níže.
Přihlášení do Previa = přihlášení do Vašeho PMS.
IBE (Internet Booking Engine)
Neboli rezervační formulář, přes který hosté vytvářejí objednávky (nebo v horším případě poptávky) volných kapacit Vašeho ubytovacího zařízení. Obvyklé je propojení IBE na Váš recepční systém. Tzn. veškeré nové rezervace jsou v reálném čase zaneseny do Vašeho PMS, ze kterého si rezervační formulář přebírá také dostupné kapacity a ceny ubytování.
Previo využívá vlastní IBE, který se jmenuje RESERVATION+.
OTA (Online Travel Agency)
Teď trochu z jiného soudku. Každý z Vás si alespoň jednou v životě rezervoval přes některé z OTAs. Nejčastěji se pravděpodobně jednalo o portál Booking.com.
Nyní už tušíte, že se jedná o rezervační portály (prodejní kanály). Mezi OTA tedy patří např. zmiňovaný Booking, Expedia, Agoda, Airbnb, HRS, Szallas a mnoho dalších. Pod zkratku OTA můžeme samozřejmě zařadit i české rezervační portály jako je Hotel.cz atp.
CHM (Channel Manager)
Pro tento produkt neexistuje doslovný překlad. Dalo by se ale říci, že se jedná o „propojení Vašeho PMS na různé zahraniční rezervační portály (OTA)„.
V praxi to pak funguje tak, že veškerá data o obsazenosti a cenách jsou automaticky přenášeny přes channel manager na všechny napojené rezervační portály. Nové rezervace z těchto portálů jsou automaticky stahovány do Vašeho PMS a stejně tak opačným směrem proudí informace o aktualizacích cen a dostupných kapacit.
Channel manager tedy výrazně ušetří Váš čas – ceny a obsazenost řídíte na centrální úrovní z Vašeho PMS a nemusíte např. je upravovat na všech prodejních kanálech zvlášť.
NRR (Non Refundable Rate)
Nevratné rezervace pravděpodobně mnoho z Vás používá, takže pouze velice stručně. Host si může rezervovat buď za standardní nebo za tzv. nevratnou cenu. Nevratná cena je obvykle o něco málo nižší. Proč?
U rezervace v NRR režimu se host „vzdává“ nároku na jakékoliv storno a změny rezervace. Zároveň Vám cenu rezervace buď rovnou uhradí online nebo alespoň poskytne informace o své platební kartě a hotel v nejbližší době provede stržení 100% částky rezervace.
Časté záměny
Poměrně často je také zaměňován Recepční a Rezervační systém. Po přečtení tohoto článku už ale víte, že rezervační systém využijí Vaši hosté při online rezervaci na Vašem webu a tato rezervace bude dále zpracována Vašimi zaměstnanci v recepčním systému.
Podobným případem je také Platební brána a Platební terminál.
Terminál je klasický fyzický terminál, přes který každý z nás alespoň někdy platil v supermarketu přiložením nebo vložením platební karty.
Platební bránu nedostanete fyzicky „do ruky“. Jedná se o nástroj sloužící k provedení platby v online prostředí. Vzpomeňte si na Váš poslední nákup v libovolném eshopu a hned budete mít jasno.
V tomto článku jsme si probrali pouze základní pojmy, s kterými občas bojujete. Součástí našeho blogu je ale i rozsáhlejší slovníček pojmů z hotelové branže.